"Considering Toyota's system, I believe they cannot sell Prius at ¥2 million or lower," a Honda staffer said at the presentation of the Insight.
Honda adopted a simple hybrid system composed of one driving motor and a small-capacity secondary battery. In contrast, Toyota's hybrid system is equipped with an independent driving motor and a generator, and the capacity of its battery is more than twice that of Honda's battery. Though Toyota has been working on cost reduction of its hybrid system too, there is a reason why it cannot cut the costs as much as Honda.
Honda achieved a 40% cost reduction by further downsizing the already small battery and motor mounted in the Civic Hybrid, according to the company. However, the fuel economy of the Insight is 30km/L under the 10·15 test mode, which is almost equal to the 31km/L of the Civic Hybrid. So, Honda reduced the cost of its hybrid system by making most of the simplicity of the system while compromising on the fuel economy to some extent.
Meanwhile, the new Prius, which is expected to be released by Toyota in May 2009, features a good highway-driving economy, which was not achieved by previous models.
The existing Prius has a fuel economy of 48MPG (20.4km/L) in the city mode of the US, which is 20% higher than 40MPG (17.0km/L) of the Civic hybrid. However, in the highway mode, the fuel economy of the Prius drops to 45MPG (19.1km/L), while that of the Civic hybrid increases to 45MPG.
The Prius has an advantage in city driving where the vehicle can be driven more efficiently by the motor than by the engine, while it has a disadvantage in highway driving where the engine is mainly used, because the Prius is loaded with heavy motor and battery.
In order to address this disadvantage, the new Prius will be mounted with a 1.8L engine (the engine capacity of the existing Prius is 1.5L). The main purpose of this change is not the enhancement of the output but the reduction of friction loss, which is achieved by generating the same amount of output with a lower revolution speed.
The highway-mode fuel economy of the new Prius has not been disclosed yet, but the fuel economy in the city/highway mixed mode has been improved by about 10% to 50MPG (21.3km/L) from 46MPG (19.6km/L) of the existing model.
However, the new Prius is expected to be more expensive than the current model, reflecting the improvements made to enhance the performance. So, it is likely that the price disparity between the Prius and the Insight will be even larger.
Honda made an effort for cost reduction by capitalizing on its strengths without being overly obsessed with fuel economy, while Toyota focused on its disadvantages and enhanced highway driving fuel economy. It seems that the time has come for hybrid vehicles to highlight their individuality.
Source: Tech-On
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Text in Japanese
ことしもっとも注目されるニューモデルの一つ、ホンダの新型ハイブリッド車「インサイト」がいよいよ今日(2009年2月6日)から発売されました。最 量販グレードの価格が189万円と、トヨタ自動車のプリウス(現行モデル)の最廉価車種(233万1000円)より44万円も低いのが最大の売りもので す。
「トヨタさんの方式では、200万円以下にはできないはず」と、発表会の説明員は自信を見せます。ホンダのハイブリッドシステムは、駆動モータ1 つと、小さい容量の2次電池を組み合わせたシンプルなもの。これに対しトヨタの方式は独立した駆動モータと発電機を持ち、電池もホンダに比べると2倍以上 の容量があります。トヨタもハイブリッドシステムのコスト削減には取り組んでいますが、原理的に、ホンダほどの低コスト化はできないはずです。
インサイトでは、もともと小型だった電池やモータを、現行の「シビックハイブリッド」よりもさらに小型化することで、4割の低コスト化を達成した といいます。一方で、インサイトの10・15モード燃費は30km/Lと、シビックハイブリッドの31km/Lと同等にとどまっています。インサイトにお けるハイブリッドシステムの改良は、燃費をある程度見切ったうえで、「シンプルなので低コスト化が可能」というホンダのシステムの強みを伸ばす改良だった といえます。
一方のトヨタが5月ごろに国内発売すると言われる新型「プリウス」は、これまで苦手とされていた高速燃費の向上に力を入れたのが特徴です。現行の プリウスは、米国の市街地モード燃費で48マイル/ガロン(20.4km/L)と、シビックハイブリッドの40マイル/ガロン(17.0km/L)に対し て2割ほど優れていました。しかし、高速モードでは、プリウスが45マイル/ガロン(19.1km/L)に低下してしまうのに対し、シビックハイブリッド は45マイル/ガロンとむしろ向上して、プリウスと同等になるのです。
モータ走行のほうが効率的な市街地走行ではプリウスが有利ですが、エンジン走行がメインの高速走行では、重いモータと電池を積むプリウスのシステ ムは相対的に不利になるのです。この部分を改善するため、新型プリウスではエンジンの排気量を従来の1.5Lから1.8Lに拡大しました。出力向上が主目 的ではなく、より低回転で同じ出力を発揮するようにして摩擦損失を減らすのが目的だとトヨタは説明しています。新型プリウスの高速モード燃費はまだ公開さ れていませんが、市街地/高速混合モード燃費は、従来型プリウスの46マイル/ガロン(19.6km/L)から50マイル/ガロン(21.3km/L) と、1割弱改善し、50マイル/ガロンの大台に乗せています。ただ、新型プリウスの価格は、性能向上を反映し、現行プリウスより上昇する見込みで、インサ イトとの価格差はさらに広がると見られています。
いたずらに燃費を追求するのではなく、自らの強みを生かして低コスト化を図ったホンダ。高速燃費という苦手項目をつぶし、あくまで燃費に磨きをかけるトヨタ。ハイブリッド車も、個性を追求する時代に入ったといえそうです。
ソース: 日経Automotive TechnologyのWebサイト
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