Thursday, March 19, 2009

Sanyo unveils electric hybrid bike with self-charging function while moving (三洋電機 走りながら発電・充電できる電動ハイブリッド自転車を発売)






Japan's consumer electronics manufacturer Sanyo Electric Co. released on February 2009, the "eneloop bike", a new electric hybrid bicycle with a regenerative charging function to generate and charge itself while in use. The bike uses the assist motor as a generator during braking and downhill riding to generate electricity and charge the battery. Utilizing kinetic energy during movement, the eneloop bike, which is designed to conform to the newest standards, achieves a longer cruising distance than previous models.

The Road Traffic Law revised on December 1, 2008, by the Cabinet Office Ordinance, doubled the maximum assist ratio (ratio of motor drive force to human power) from the previous 1:1 to 1:2 for power-assisted bikes, which fall under the regular bicycle category in Japan

In line with new standards, the eneloop bike with higher power assist function detects various road conditions and automatically adjusts power assistance and regenerative charging accordingly. With its auxiliary charging while riding, the bike provides an increase of riding distance of up to 1.8 times compared to the non-recharge mode (based on Sanyo's standard running patterns). The system also decreases the number of times the battery needs to be charged with a dedicated charger.

Electric bicycles are drawing attention for being economical, emissions-free, and environmentally friendly. Domestic shipments almost doubled in 2007 with some 283,000 units more than in 2000, with cumulative shipments to date amounting to more than 2 million.

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Text in Japanese

三洋電機は、走りながら発電・充電できる回生充電機能がついた電動ハイブリッド自転車「eneloop bike(エネループバイク)」を2009年2月に発売した。走行中の運動エネルギーの取り込みに着目、下り坂や減速時にモーターを発電機に切り替え、発 電・充電、走行距離の延長を実現した。また、電動アシスト式自転車の新基準にも適合している。

道路交通法上、普通自転車として扱われる電動アシスト自転車は、人力に対するモーターの力の比率(アシスト比率)が、これまで最大が1:1だった。これが2008年12月1日付に施行された内閣府令により最大1:2に引き上げられた。

同製品は上り坂では新基準によりアシストをパワーアップし、下り坂などでは回生充電の最適化を自動的に行う。これにより1回の充電あたり、最大約1.8倍の走行距離(同社の標準走行パターンの場合)を実現。日常生活での充電回数も大幅に減る。

電動アシスト自転車は、CO2を排出せず環境に良く、経済的な乗り物として、注目されている。2007年の国内出荷台数は、約283千台と2000年対比ではほぼ倍増。国内の出荷台数は累積200万台を超えている。

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Source: Japan for Sustainability, Sanyo Electric

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