Friday, March 6, 2009

Toyota shock may spur supplier failures without aid (公的融資は大手だけ、金融支援は不十分-自動車不振の部品業界)


Toyota Motor Corp.’s production cuts will cause bankruptcies among suppliers if Japan restricts aid to large manufacturers, the country’s main car parts group said.

Suppliers “are extremely worried that the loans will be limited to the top-tier companies,” Hisataka Nobumoto, chairman of the Japan Auto Parts Industries Association, said in an interview yesterday. “If the current sales environment continues, various outcomes, bankruptcies included, will result.” Nobumoto is also chief executive officer of Akebono Brake Industry Co., a Toyota affiliate.

Febr
uary auto sales in the U.S., the world’s largest car market, slid to the lowest rate since December 1981, with Toyota’s sales sinking 40 percent and Honda Motor Co.’s tally dropping 38 percent. Toyota said earlier this week it may cut production by 12 percent next fiscal year to about 6.2 million vehicles, compared with the suppliers’ estimate of 7 million.

“Su
ppliers are suffering badly,” said Atsushi Ishii, a supply-chain analyst in Tokyo at auto consulting company CSM Worldwide. “Failures would create big problems for the carmakers,” who may have to support the suppliers to ensure production.

Akeb
ono shares dropped 89 yen, or 15 percent, to close at 500 yen on the Tokyo Stock Exchange.

Koito, Denso


Toy
ota’s financial unit may ask for 200 billion yen ($2 billion) in loans from the Japanese government, public broadcaster NHK reported on March 3, without citing anyone. Toyota Financial Services Corp. spokesman Toshiaki Kawai said the unit is in talks with state-owned Japan Bank for International Cooperation, without confirming the amount. Honda also said it may ask to borrow money from the government to lend to U.S. car buyers.

Nih
on Koshuha Co., a subcontractor for Toyota affiliate Toyota Boshoku Corp., suspended operations on March 3 because of funding difficulties and falling orders from the carmaker.

Koit
o Manufacturing Co., the world’s largest maker of headlamps, said last week it is halting production at two domestic factories. The company, which expects net income to drop 99 percent this year, said the halts could last six months or a year.

Toyo
ta’s vehicle production forecast was lower than parts suppliers expected and will exacerbate the extent of parts production shutdowns, Nobumoto said. “It won’t be a matter of just a few days or a few months,” he said.

Dens
o Corp., the world’s largest listed auto-parts maker, expects a full-year loss of 64 billion yen, and Aisin Seiki Co., Japan’s largest maker of car transmissions, expects a net loss of 12 billion yen in the year ending in March. Both suppliers are Toyota affiliates.

Government Support


Car
sales in Japan hit a 35-year low last month, as falling wages and rising unemployment cut demand. Japan will use some of its foreign-exchange reserves to lend to the state-owned bank that gives financing to companies operating abroad, Finance Minister Kaoru Yosano said this week. The ministry may lend about $5 billion to the bank this month, he said.

U.S. a
uto suppliers met in Michigan this week to help President Barack Obama’s car task force set priorities for which partsmakers should be saved in an industry rescue.

The Or
iginal Equipment Suppliers Association in the U.S. and the Motor & Equipment Manufacturers Association requested about $18.5 billion in aid from the Treasury Department on Feb. 13, four days before General Motors Corp. and Chrysler LLC asked for as much as $16.6 billion more in loans.

As many as one-third of the U.S.’s more than 4,000 auto suppliers face “imminent financial distress,” the Original Equipment Suppliers Association has said.

Japan
ese parts suppliers may be eligible to receive some aid from the U.S. government, Nobumoto said.

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Text in Japanese

トヨタ自動車などの自動車メーカ ーが大幅減産を続ける中、自動車部品業界では、資金繰り支援の公的融 資の対象が大手企業に限られ、受注が落ち込んで経営危機に直面してい る中小企業は活用できないかもしれないと懸念している。

自動車部品工業会(JAPIA)の信元久隆会長(曙ブレーキ社 長)は4日、ブルームバーグ・ニュースのインタビューで、公的融資が 「大手企業で止まっているのではないかという恐れが非常に大きい」と 述べた。また、こうした政府の対応は「十分でない」との認識を示した。

政府は金融危機対応業務で企業の資金繰りを支援するため、日本 政策投資銀行による低利融資などを実施している。日本企業が海外で資 金を調達する際には、国際協力銀行による融資で支援する。

自動車業界専門の調査会社、CSMワールドワイドの石井敦アナ リストは、部品会社が深刻な影響を受けていると指摘する。部品会社の 破たんは大問題となる自動車メーカーが、支援していく必要があるかも しれないとみている。

2月の米自動車販売は、年率換算ベースで1981年12月以来最悪 となった。トヨタとホンダはそれぞれ同40%、同38%の減少。また、 2月の国内新車総販売台数は、7カ月連続して前年を下回り、軽自動車 を除いた登録車の販売台数が2月として35年ぶりの低水準になった。 こうした背景には、所得水準の低下や雇用不安がある。

このままでは破たんなどの影響も

信元会長は「このままの販売状況が続けば、かなりいろいろな影 響が、破たんを含めて出てくる」と指摘する。

トヨタグループ下請けの日本高周波(愛知県豊田市)は3日、事 業を停止し、事後処理を弁護士に一任したと、信用調査会社の帝国デー タバンクが5日に発表し、担当する法律事務所もこうした事実を認めた。 日本高周波はトヨタ紡織の下請けで、自動車ドアの内張り加工などを手 掛けてきたが、新車種向け工場新設で借入金が増大していたところへ、 08年秋以降の自動車販売低迷で受注が落ち込み、資金繰りが悪化して いたという。

自動車照明機器大手の小糸製作所は2月27日、自動車用ヘッドラ ンプを製造する国内2工場を一時閉鎖すると発表したほか、今期(09 年3月期)業績予想について、自動車メーカーの減産で連結純利益を従 来に比べ97%減額の1億円に下方修正した。

信元会長は「工場閉鎖というのも何日間、何カ月間というレベル ではないということも考えざるを得ない」と懸念している。

トヨタは来期(10年3月期)単体の世界生産台数の目安が620万 台と国内外の取引先メーカーに伝えた。今期の生産見通しを12%下回 る水準だ。

信元会長はトヨタの来期生産計画について「想定より下回ってい る」と指摘する。700万台前後と言われていたのが、実際には600万 台に近い数字だったとしたうえで、「やはりショックでしょうね」とい う。クレディ・スイス証券の岩井徹リサーチアナリストは「来期の赤字 幅のコンセンサスが一段と拡大する可能性は否めない」と部品業界に関 するリポートでコメントしている。

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Source: Bloomberg

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